We werken bij MidZuid volgens 4 dagelijkse principes. Met oog op ons 70-jarig jubileum lichten we deze alle vier uit met een verhaal vanuit MidZuid. Het eerste dagelijkse principe dat centraal staat is: Wij hebben veel expertise. Peter Beljaars, businessunitleider productie en logistiek, vertelt over het verder helpen van mensen, en de methodiek waarmee dit gedaan wordt.

Content Peter BeljaarsMidZuid heeft veel expertise. We weten hoe we mensen verder moeten helpen. Dat is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. In de beginjaren waren we vooral de werkgever van mensen die lichamelijk afgekeurd waren, nu zijn we werkgever van een veel bredere doelgroep. En dat vraagt ook iets van de begeleiding… 

Kennis van planten... en mensen

Peter Beljaars (businessunitleider productie en logistiek) werkt sinds 2008 bij MidZuid. Daarvoor was hij jarenlang bedrijfsleider bij een hoveniersbedrijf. Door zijn zoon, die zelf overgeplaatst werd naar het speciaal onderwijs vanwege leer- en gedragsproblemen, kwam MidZuid in beeld. ‘Ik wilde graag iets anders gaan doen. Ik ben van nature sociaal en maatschappelijk betrokken . Dat wilde ik ook in mijn werk. In een wilde bui solliciteerde ik bij MidZuid en ik werd aangenomen als teamleider in de groenvoorziening.’ Peter had gelijk een klik met de mensen. “Ik begrijp het als iets tegenzit en waar ze tegenaan lopen. Dat heb ik bij mijn zoon ook gezien. En mijn kennis van planten en materialen in het groen kwam natuurlijk goed van pas.”

Naast zijn dagelijkse werkzaamheden ontwikkelde hij zich verder. Hij volgde de opleiding HRM bij AVANS en werd voorzitter van  de Ondernemingsraad (OR). Ook leidde hij het project methodische arbeidsontwikkeling. Hierover vertelt hij: “We hebben ons de afgelopen jaren geprofessionaliseerd in de manier waarop we bezig zijn met de ontwikkeling van collega’s. Er wordt meer geïnvesteerd om de expertise binnen MidZuid te vergroten. Ook de begeleiders krijgen begeleiding. Hoe ga je om met iemand met een kort lontje of autisme? Hoe begeleid je iemand? Het gaat vaak ook om de eerste signalen oppikken, zodat je gelijk kunt de-escaleren. We hebben bijvoorbeeld korte lijnen met een psycholoog en een arbeidsdeskundige. De methode Werkstap helpt ons om de collega’s die we begeleiden met structuur en kleine stappen vooruit te helpen.”

 

Over Werkstap

Werkstap is een methodiek om deelnemers op een effectieve en eenduidige manier in beeld te brengen en (aantoonbaar) te ontwikkelen. Het (les)materiaal bestaat uit werknemersvaardigheden en vakvaardigheden waarin allerlei praktische werkopdrachten zitten, die deelnemers in kleine stapjes kunnen uitvoeren. Bij werknemersvaardigheden kan gedacht worden aan: hygiëne, samenwerken, op tijd komen etc. De vaardigheden worden ingedeeld in drie niveaus.

  1. Je doet het goed met veel begeleiding
  2. je doet het goed met een beetje begeleiding
  3. je doet het goed en helemaal zelfstandig.  

De trajectbegeleider, werkbegeleider en de deelnemer bespreken samen welke punten aangepakt worden, gedurende welke periode, wat de gewenste resultaten zijn en hoe de kandidaat dit zou kunnen bereiken. Er zijn voorwaarden om deel te nemen aan Werkstap, bijvoorbeeld dat iemand minimaal 12 uur per week werkt en voldoende Nederlands begrijpt om opdrachten uit te voeren.  

Coaching in kleine stappen

Peter: “De methodiek wordt gecoacht door de werkbegeleider. De trajectbegeleider is betrokken en leidt het traject. Die kijkt meer wat iemand zou willen, een stap hoger-over. Via Werkstap kun je er ook achter komen waar iemands motivatie ligt en wat voor werk bij ze past. We beginnen met een diagnose, de nulmeting. En het heet niet voor niks werk’stap’, we werken stap voor stap. We pakken één of twee stappen waar we aan gaan werken. Gedurende 3 of 4 weken proberen we dit te verbeteren. Is dit gelukt en heeft iemand niveau 3 behaald? Dan gaan we door naar een volgende competentie. De medewerker is zelf verantwoordelijk voor de vooruitgang. We beginnen altijd met wat er al wél goed gaat, en geven tips om het verder te verbeteren! Deze tools worden in de module ook gegeven. Omdat de werkbegeleider dagelijks contact heeft met de medewerker, kan er heel snel bijgestuurd worden.

Een voorbeeld; Een jongen met autisme werkt bij MidZuid in Dok A, waar de diagnose plaatsvindt. Hij heeft veel begeleiding nodig en op dat moment is er geen sprake van dat hij gedetacheerd zou kunnen worden bij een werkgever. We gaan aan de slag met Werkstap. Door de concrete stappen te benoemen, hem te wijzen op wat goed gaat en wat beter kan, maakt hij een enorme ontwikkeling door. Ook zijn zelfvertrouwen groeit. Hij komt bij de begeleider omdat hij een leuke vacature heeft gezien bij een extern bedrijf. Uiteindelijk wordt hij aangenomen. Eerst gaat de begeleider nog met hem mee, maar die behoefte is er steeds minder. Nu is hij een waardevol lid van het team.

Het doel van Werkstap is niet altijd dat iemand bij een reguliere baan aan de slag gaat. Maar iedereen verdient het om het beste uit zichzelf te halen. Dat kan ook zijn dat iemand leert om beter voor zijn hygiëne te zorgen, zodat er geen vervelende situaties meer zijn in de werkbus, en iemand de kans krijgt om te laten zien wie hij is en wat hij kan. Of dat een collega op z’n 62ste nog met plezier bij productie werkt. Daar doen we het voor, bij MidZuid."